Reşat Nuri Güntekin’in Hikâyeciliği

reşat nuri güntekinReşat Nuri Güntekin’in ilkin oyun yazan olarak tanındığı, sonra da romancı olarak ün aldığı söylenegelmiş, Reşat Nuri Güntekin’in hikâyeciliği geri plana atılmıştır. Oysa, ilk oyunu olan Hançer’in oynandığı sıralarda Reşat Nuri bir yandan da o devrin edebiyat ve mizah dergilerinde (Şair, Nedim, İnci, Diken, vb), ayrıca bazı gazetelerde (Dersaadet, vb.) küçük hikayeler yazıyor, bunların kimisi küçük kitaplar halinde yayımlanıyor ve oyun yazarlığının yanı sıra, hatta ondan daha önce «hikâye-nüvis» (hikâyeci) olarak tanınıyor ve seviliyordu.

Bkz: Reşat Nuri Güntekin Kimdir? Hayatı, Edebi Kişiliği, Eserleri

“Reşat Nuri Güntekin’in Hikâyeciliği”nde Öne Çıkanlar

  • İlk hikayelerini mizah dergilerinde yayımlamış, bu hikâyelerde “Ateşböceği, Yıldızböceği” gibi takma isimler kullanmıştır. Daha sonraki öykülerini ise kendi ismiyle kaleme almıştır.
  • Hikâyeleri de romanlarının özelliklerini taşımaktadır. Bunların bir kısmı duygusal hikayeler, bir kısmı ise toplum sorunlarını ön plana alan toplumsal hikayelerdir.
  • Reşat Nuri Güntekin, o devirde moda olan konuşmalı hikâye biçimine yönelmiş, tiyatroculuğunun da etkisiyle bu yolda oldukça fazla eser vermiştir.
  • “Tanrı Misafiri”, Reşat Nuri’nin en başarılı hikayeleri arasında yer alır. 23 sayfalık uzunca bir hikâye olan Tanrı Misafiri’nde sanatçı, başkalarının sırtından geçinen “cer hocası” tipini anlatılmaktadır. (cer hocası: Taşrada imamlık veya müezzinlik yaptığı için kendisine para ve erzak verilen genç medrese öğrencisi.)
  • Reşat Nuri Güntekin’in hikayeleri güçlü bir realizm etkisinde yazılmış eserlerdir.

Reşat Nuri Güntekin’in Hikâye Türündeki Eserleri

Recm (1919)
Roçild Bey (1919)
Eski Ahbap (1919)
Sönmüş Yıldızlar (1927)
Tanrı Misafiri (1927)
Leyla ile Mecnun (1928)
Olağan İşler (1930)

Kaynak: Cevdet Kudret – Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman



İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.