Salah Birsel kimdir?

Hayatı

1919 yılında Bandırma’da doğdu. Orta öğrenimini İzmir Erkek Lisesi’nde, yükseköğrenimini İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü’nde tamamladı. Fakülteye gittiği yıllarda Nişantaşı Ortaokulu’nda başladığı Fransızca öğretmenliğine (1943) mezun olduktan sonra da bir süre devam etti. Burhan Arpad’la ABC Yayınevi’ni kurdu. İş müfettişliği, kitaplık ve basımevi müdürlüğü gibi görevlerde bulundu. Türk Dil Kurumu yönetim kurulu üyeliği yaptı. 10 Mart 1999’da İstanbul’da hayatını kaybetti.

Edebi Kişiliği

1940’ların yeni edebiyat hareketi içinde aktif rol üstlenmekle birlikte zekâya, ince alaya dayanan yergi ağırlıklı şiirleriyle Garip Şiir’inden farklı bir yol aramış; halk şiirine yaklaşan bir söyleyiş yöntemine ulaşmıştır. Sonraki yıllarda ilgisi giderek şiirden düz yazıya ve daha çok da denemeye kaymıştır.

Asıl ününü 1970’lerde peş peşe yayımladığı denemeleriyle kazanmıştır. Deneme türünde Türk edebiyatının önde gelen ustalarındandır.

Günlük konuşma dilinde pek az bilinen sözcük ve deyimlerden başka, kendi yarattığı ilginç deyişleri de sıkça kullanarak oluşturduğu anlatımını alaycı tavrıyla birleştirmiş, özgün bir üslup yaratmıştır.

“Salah Bey Tarihi”ni oluşturan “Kahveler Kitabı”, “Ah Beyoğlu, Vah Beyoğlu”, “Boğaziçi Şıngır Mıngır”, “Sergüzeşt-i Nono Bey”, “Elmas Boğaziçi” ve “İstanbul-Paris” kitaplarında, geçmişin İstanbul kahvelerini, Beyoğlu ve Boğaziçi’nin sanat çevrelerini anlatır.

1990’larda büyük bir coşkuyla tekrar şiire dönmüş; ironik özellikler taşıyan şiirleriyle modern şiirimizi tema ve dil bakımından demokratlaştırmış, geliştirmiştir.

Eserleri:

Şiir:
Dünya İşleri
Hacivat’ın karısı
Ases
Kikirikname
Haydar Haydar
Köçekçeler
Bütün Şiirleri
Varduman
Yalelli,
İnce Donanma
Rumba da Rumba
Yaşama Sevinci,

Deneme-eleştiri-günlük:
Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu
Boğaziçi Şıngır Mıngır
Sergüzeşt-i Nono Bey
Kahveler Kitabı
İstanbul-Paris
Şiir ve Cinayet
Şiirin İlkeleri
Günlük
Sev Beni Sev
Kendimle Konuşmalar
Kuşları Örtünmek
Kurutulmuş Felsefe Bahçesi
Halley Kimi Kurtarır
Bir Zavallı Sarı At
Yapıştırma Bıyık
Şişedeki Zenci
Asansör
Kediler
Aynalar Günlüğü
Seyirci Sahneye Çıkıyor

Roman:
Dört Köşeli İnsan

İnceleme:
Fransız Resminde İzlenimcilik
Goethe



İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.